tirsdag, december 16, 2008

Hver gang jeg vågnede, tænkte jeg: 'Hold kæft, jeg lever endnu'

Fra Dagbladet 24timer, København

Et stresset liv med topjob og alkohol sendte Jan Lauritsen på gaden. I dag er han førtidspensionist og forsøger at forhindre, at andre oplever samme nedtur

Af Mette Hovmand
Jan Lauritsen husker tydeligt, da fogeden kom. En uniformeret betjent og så viceværten, som stod med nøglen og flyttevognen, der tog det hele. B&O-fjernsynet, anlægget og de ægte malerier. Med hele nabolaget som publikum.

Jeg var totalt tom indeni. Jeg tænkte: 'Skal jeg ned at ligge, så lad mig komme rigtig ned at ligge',« husker han.

Han fik en pose med tøj med sig, da han forlod sin lejlighed og gik ned i den park, der skulle blive hans hjem i tre måneder.

Der er gået to år siden episoden med fogeden. Denne dag sidder han i sin egen lejlighed i Holstebro og fortæller sin historie. Han har en lyseblå trøje over den ternede skjorte. Jan er blevet 48 år og har netop fået tildelt førtidspension på grund af følgevirkningerne af alkohol og stress.

Jan er også blevet aktiv i de hjemløses forening Sand, og han vil gerne holde foredrag for at fortælle sin historie til andre. Den historie begynder for ti år siden, da Jan var forhandlingskonsulent for OK Benzin og ansvarlig for udbygning af nye benzintanke med et årsbudget på op mod en kvart milliard. Arbejdsdagen lød ofte på 12-15 timer, og selv om huset i Struer også rummede en kone og en søn, kom arbejdet først.

Ingen kommentarer: